Föreningens historia

Bostadsrättsföreningen Aspudden Centrum bildades i maj 2007 och under 2009 förvärvades de fem flerbostadshusen på adresserna Sigfridsvägen 7-9, Hägerstensvägen 124-126, Erik Segersälls Väg 4 och Schlytersvägen 59.

Sammanlagt omfattar föreningen 91 lägenheter varav 6 är hyresrätter. Den totala byggnadsytan uppgår till 8 376 kvm varav 6 863 kvm utgör lägenhetsyta och 1 513 kvm lokalyta.

De som bor i vår förening har nära till service och kommunikationer. ICA-butiken, tillsammans med Skomakeriet, är våra hyresgäster. Att bo i Aspudden är att bo stadsnära och samtidigt ha närheten till strövområden och friluftsliv.

Föreningen har en god ekonomi och får in hyresintäkter från bland annat lokaler och garageuthyrning. Föreningen jobbar även aktivt med att ombilda föreningens oanvända utrymmen till bostäder.

Husen

Stadsplanen för Aspudden togs 1906 och sex år senare, olympiaåret 1912, byggdes föreningens första hus. 1947 byggdes huset om efter ritningar av stockholmsarkitekterna Nils G:son Friberg och Ernst Hawerman. Senare blev huset ombyggt igen och då av en av landets mest tongivande funkisarkitekter Ernst Grönwall.

De yngre husen är från 1980 och signerade Lars Bryde och Inga Varg. Lars Bryde räknas som en planlösningarnas mästare.

Föreningens ekonomiska förvaltare är Simpleko.

Teknisk förvaltare samt fastighetsskötare är Habitek.

Föreningen har avtal med Västberga lås i Midsommarkransen för nyckelhantering. Om man ska göra en ny nyckel hör man av sig till dem och beställer, och visar upp sitt köpekontrakt för att få hämta ut nycklar.

Under husen på Sigfridsvägen finns 64 parkeringsplatser i varmgarage där föreningens medlemmar har förtur i kön. Det finns även boendeparkering i området.

Stämma

Varje år, senast sista juni, hålls föreningens årsstämma. Där behandlas årsredovisningen, och vi väljer styrelse samt beslutar om frågor som enskilda medlemmar har lagt förslag om. Förslagen (motionerna) ska enligt stadgarna vara inlämnade senast 1 februari, eller inom den senare tidpunkt styrelsen kan komma att besluta, för att kunna behandlas på ordinarie föreningsstämma.

Vid föreningsstämman har varje medlem en röst. Om flera medlemmar har en bostadsrätt gemensamt har de dock tillsammans endast en röst. Röstberättigad är endast den medlem som fullgjort sina förpliktelser mot föreningen. Fysisk person har rätt att utöva sin rösträtt genom ombud. Om styrelse eller revisorer anser att det behövs eller om ett visst antal medlemmar begär det skall extrastämma genomföras.